Naar aanleiding van onze nieuwsbrief van 29 september 2020 hebben wij gisteravond de controle op het aantal gelijktijdige gebruikers aangezet. Dit om een controle te hebben op het aantal gebruikers dat actief is in Onatal. Wij hebben de tekst van deze nieuwsbrief nogmaals onderaan deze e-mail gezet. Dit is niets nieuws en is al zo […]

Naar aanleiding van onze nieuwsbrief van 29 september 2020 hebben wij gisteravond de controle op het aantal gelijktijdige gebruikers aangezet. Dit om een controle te hebben op het aantal gebruikers dat actief is in Onatal. Wij hebben de tekst van deze nieuwsbrief nogmaals onderaan deze e-mail gezet. Dit is niets nieuws en is al zo sinds de invoering van Onatal in 2009. Het enige verschil nu is dat wij hier ook daadwerkelijk op controleren.

De reden dat wij deze controle hebben ingevoerd is omdat wij onze serverruimte, het bezetten van onze helpdesk, de 24/7 spoeddienst inkopen op basis van de verwachte belasting. Dit doen wij naar aanleiding van het aantal gelijktijdige gebruikers dat is opgegeven door onze gebruikers. In de afgelopen jaren merkten wij dat deze verhouding meer en meer scheef ging lopen en zijn een onderzoek gestart. Mede doordat er steeds hogere eisen worden gesteld aan onze diensten. Na een vergelijking van het aantal gebruikers dat is opgegeven en het daadwerkelijk aantal gebruikers dat gebruik maakt van Onatal bleek hier een groot gat in de zitten.

Wij begrijpen dat gebruikers niet dagelijks nadenken over het aantal gebruikers en het waarschijnlijk vergeten zijn om aan te geven wanneer er iemand bijkomt. Om dit te voorkomen hebben wij er een controle op gezet. Dit geldt ook vanaf nu en niet met terugwerkende kracht. Voor sommige praktijken betekent dit dat zij te weinig hebben betaald en weer voor andere iets teveel.

Onze licentieovereenkomst, SLA, Algemene Voorwaarden en Verwerkersovereenkomst, stelt allerlei eisen aan ons ten aanzien van onze service naar onze gebruikers welke de afgelopen jaren flink is aangescherpt. Deze kunnen wij alleen maar nakomen wanneer onze gebruikers ook hun kant van de overeenkomst nakomen.

Wij proberen de kosten voor gebruik zo eerlijk mogelijk te verdelen en doen dit op basis van gebruik. Wij kopen in om op piekmoment ook onze service te kunnen leveren zoals jullie dat van ons gewend zijn. Vergelijk het met andere abonnementen zoals het internet abonnement waarbij je de mogelijkheid hebt een bepaalde bandbreedte te gebruiken maar dit niet de gehele dag doet. Maar als je dit dan doet er wel vanuit gaat dat het er is.

Vanwege het feit dat er een aantal praktijken onze berichten niet heeft gelezen hebben wij de controle op het aantal gelijktijdige gebruikers even uitgezet tot vanmiddag 16.00 uur. Op deze wijze is er alsnog de mogelijkheid om het aantal gebruikers door te geven. Daarnaast kun je altijd een e-mail sturen naar administratie@onatal.nl om een extra gebruiker aan te vragen.

Vertrouwende je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet, Joost Martens

Mail 29 september 2020

Het is alweer een aantal jaar geleden dat wij een herijking hebben gedaan voor de basislicentie Onatal. Deze licentie is gebaseerd op de totaal gedeclareerde omzet binnen Onatal gedeeld door het tarief van een volledige zorg. Bij deze herijking gaan wij uit van de cijfers en het tarief van 2019.

Herijking factor basislicentie Onatal

In de aankomende 2 weken zal er binnen Onatal een melding verschijnen waarin te zien is wat de nieuwe factor gaat zijn voor de maand oktober 2020 en waar dit vandaan komt. Wij ontvangen alleen de factor voor de basislicentie Onatal en dus geen verdere cijfers van de praktijk.

Activeringsslot aantal gelijktijdige gebruikers

Naast de factor voor de basislicentie is het tarief ook gebaseerd op het aantal gelijktijdige gebruikers. Hier werd altijd automatisch op gecontroleerd tot een aantal jaren geleden toen wij de nieuwe manier van inloggen met 2-factor authenticatie hebben geactiveerd. Vanaf week 42 2020 gaan wij een slot zetten op het aantal gelijktijdige gebruikers naar aanleiding van de door de praktijk opgegeven aantallen.

Wat zijn de consequenties?

Hieronder een voorbeeld wat de consequenties zijn wanneer het aantal gebruikers overschreden wordt: Bij aanvang heb je aangegeven 2 gebruikers te hebben. Wanneer je met zijn tweeën in de applicatie aan het werk bent is er niets aan de hand. Zodra een derde gebruiker inlogt zal de eerste die is ingelogd worden uitgelogd met een melding waarin staat wie u heeft uitgelogd, wat het aantal licenties is wat de praktijk nu heeft. Ook zal hier een link bijstaan naar een webpagina waar u het aantal licenties kunt verhogen.

Let op! We kijken dus niet naar de gebruikers die zijn aangemaakt binnen Onatal, maar naar het aantal daadwerkelijk ingelogde gebruikers per apparaat. Een gebruiker kan ook maar op 1 apparaat zijn ingelogd. Er zijn praktijken tussentijds die de gebruikersaantallen verhogen, maar ook die aan het begin van het contract een inschatting hebben gedaan en deze nooit meer hebben gewijzigd. Wij zien dat deze aantallen nogal eens worden overschreden. Wij richten onze servers in op het verwachte aantal gebruikers dus een overschrijding hiervan kan allerlei gevolgen hebben.

Wat kunnen wij het beste doen?

Om te voorkomen dat mensen binnen de praktijk niet aan het werk kunnen of moeten wachten tot wij een extra gebruiker hebben aangemaakt is het aan te raden om voor week 42 2020 nogmaals een goede inschatting te maken van het aantal gebruikers. Vergelijk dit met het aantal gebruikers wat op de factuur staat en geef vervolgens aan ons het aantal gebruikers door via administratie@onatal.nl