Beste verloskundigen,

Naar aanleiding van een aantal vragen die wij hebben ontvangen inzake de controle die er nu gedaan wordt op het aantal gelijktijdige gebruikers sturen wij deze nieuwsbrief.

Zoals in onze eerdere communicatie reeds vermeld hebben wij niets gewijzigd aan de prijzen dan wel het prijsmodel van Onatal alleen controleren wij nu op het gelijktijdig gebruik, zodat beide partijen de afspraken die in de overeenkomst staan nakomen. Dit i.v.m. het inkopen van capaciteit in mensen dan wel techniek.

Videobellen en dossier bijwerken

Het is prima mogelijk om te videobellen en het dossier bij te werken zonder dat hiervoor een extra gebruiker nodig is. Wanneer je in bijvoorbeeld Chrome zit kun je nog een extra venster openen. Vervolgens maak je 2 schermen passend op je scherm en kun je aan de ene kant de cliënt zien in het scherm van het videobellen en in het andere scherm kun je het dossier bijwerken.

Zolang je op 1 apparaat in 1 browser meerdere tabbladen dan wel vensters hebt openstaan wordt dit gezien als 1 sessie.

Je wordt er niet zomaar ‘uitgegooid’

Wanneer je inlogt en het aantal gelijktijdige gebruikers wat door jullie wordt betaald heeft haar maximum bereikt krijgt degene die als laatste inlogt een melding. De melding geeft aan dat het maximum is bereikt en vervolgens kan elke gebruiker met beheerdersrechten kiezen welke gebruiker er uitgelogd moet worden om zelf of collega’s in te laten kunnen loggen.

Wanneer een sessie voor bepaalde tijd niet wordt gebruikt wordt deze als inactief gezien, wat inhoudt dat deze sessie niet meer wordt meegeteld in het gelijktijdig gebruik. Dus alleen wanneer er echt met veel tegelijk intensief gebruik wordt gemaakt van Onatal verschijnt de melding.

Opstartkosten voor een gebruiker

Omdat wij sinds de invoering van MicroNatal Server (2005) zowel de server als het onderhoud hiervan overnamen van de praktijken is er een bedrag per gebruiker bijgekomen. Dit onderhoud hoefde dus niet meer op de praktijk zelf te gebeuren alsmede de kosten die hiervoor niet meer gemaakt hoefden te worden door de praktijken.

Met de MicroNatal Terminal Server versie moest echt elke gebruiker een eigen abonnement afsluiten bij Microsoft. Met de invoering van Onatal hebben wij dit teruggebracht naar gelijktijdig gebruik. Nogmaals er is dus niets gewijzigd, maar wij controleren er alleen nu op.

Zoals in voorgaande communicatie aangegeven kopen wij in op basis van het gebruik. Dit houdt in het daadwerkelijk inkopen van serverruimte etc. en de inrichting hiervan.

Dit is ook de reden dat wij voor uitbreiding van het aantal gebruikers een opstartfee rekenen, daar de investering voor uitbreiding van de capaciteit fors is, waarvan wij een klein gedeelte bij opstart doorbelasten in de vorm van die opstartfee.

Wanneer het aantal gebruikers stijgt stijgt ook de druk op de support, waar ook van ons verwacht wordt dat dit 24/7 beschikbaar is. Ook het onderhoud van de extra capaciteit, bandbreedte en de lopende kosten hieromtrent nemen toe naarmate het aantal gebruikers toeneemt. Hier zijn de maandelijkse kosten voor.

Waarom nu tijdens Corona?

Deze aanpassing stond al begin dit jaar op onze planning en hebben wij expres niet uitgevoerd in maart vanwege Corona. In plaats daarvan hebben wij keihard gewerkt om het jullie als onze gebruikers zo gemakkelijk mogelijk te maken om op afstand zorg te kunnen blijven bieden aan jullie cliënten.

Wij hebben in een razend tempo kosteloos voor jullie vele functies ontwikkeld, geactiveerd en jullie ondersteund bij de implementatie zoals:

  • Videobellen met de cliënt
  • 1 op 1 chatten met de cliënt
  • Delen van documenten
  • Pushberichten sturen naar cliënten dan wel groepen cliënten
  • Online inschrijfformulieren zodat een cliënt zich online kan inschrijven en de gegevens direct zijn over te nemen in Onatal

Omdat er zulke grote verschillen zaten in het aantal gelijktijdige gebruikers wat er daadwerkelijk gebruik maakte van Onatal ten opzichte van het aantal gelijktijdige gebruikers waarvoor betaald werd moesten wij deze controle wel invoeren. Het is anders gewoonweg niet meer vol te houden om de service te kunnen blijven leveren die er van ons verwacht wordt zoals:

  • 24/7 support. Dit doen wij d.m.v. de spoeddienst. Wanneer jullie een spoedmelding doen wordt er direct een team van 6 mensen genotificeerd en gemobiliseerd. Dit is ook de reden dat wij erop hameren voorzichtig om te gaan met deze meldingen.
  • Alle verwerkingen te laten verlopen via de AVG en de daarbij behorende overeenkomsten.
  • NEN7510 gecertificeerd te zijn en dus ook volgens deze normen alles aan te bieden.
  • Uptime volgens onze SLA van 99,9%
  • Etc. etc.

Om een lang verhaal kort te maken is het belangrijk dat beide partijen binnen de overeenkomst hun verplichtingen nakomen. Zoals gezegd bestaat dit prijsmodel al sinds MicroNatal Server en is met de komst van Onatal in 2009 aangepast naar gelijktijdig gebruik omdat dit de eerlijkste manier is.

Wanneer jullie super intensief gebruik maken van Onatal zal hiervoor betaald moeten worden. Zoals eerder gezegd kopen wij in en richten wij onze organisatie in op de pieken omdat jullie ook te allen tijde de service verwachten.

Wij doen er alles aan om ook in deze bijzondere tijd ervoor te zorgen dat jullie zo goed mogelijk kunnen communiceren met jullie cliënten door te ondersteunen met techniek. Om dit te kunnen blijven doen moeten wij uiteraard wel kunnen factureren wat we met elkaar hebben afgesproken.

Vertrouwende jullie hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en mochten er nog vragen en/of opmerkingen zijn horen wij dit graag.

Met vriendelijke groet,

Joost en Joost