Onleesbare krabbels, zoekgeraakte papieren, diep in de nacht met spoed nog een laatste versie printen: in Tiel hoeft dat allemaal niet meer, want Onatal sluit nu naadloos aan op het digitale dossier van het ziekenhuis Rivierenland Tiel. Verloskundige Aly Mijnheer en gynaecoloog Rob Hardeman werken sinds half maart met deze koppeling en ze zijn erg enthousiast. Aly: “het is een fantastische ontwikkeling om zo samen te kunnen gaan werken”.

Aly: “Als verloskundigen hadden we al een web-based dossier, namelijk Onatal, en vanaf 16 maart is dat gekoppeld aan het digitale dossier van het ziekenhuis Rivierenland Tiel. Dus we hebben geen informatieverlies meer en je kunt allemaal op elk moment bij dezelfde informatie.”

Was het een lang traject?

Rob: “Ja, best wel. Er moest veel aangepast worden aan de bestaande dossiers. Zo zat er in ons dossier bijvoorbeeld geen verpleegkundig dossier, dus dat is nu toegevoegd. Het is echt helemaal op maat gemaakt voor onze situatie en de manier waarop wij werken. Dat is heel plezierig, want vaak krijg je een kant-en-klaar computerprogramma en moet je je werkwijze daar maar aan aanpassen, wij hebben het juist omgedraaid: wij hebben allemaal manieren van werken en daar is het programma op aangepast.”

Hoe bevalt het?

Rob: “We zijn nog een beetje aan het fine-tunen, je merkt sommige dingen pas als je live bent, dus daar zijn we nu mee bezig. Ik denk dat we over een half jaar helemaal compleet zullen zijn.”
Aly: “We zijn net begonnen, waardoor we soms nog tegen dingen aanlopen, maar dat pikt Onatal fantastisch op. In principe bevalt het heel erg goed. Het is gewoon heel erg fijn dat je á la minute toegang hebt tot alle informatie, ook in geval van spoed of midden in de nacht.”

Hoe was dat dan hiervoor?

Aly: “In het verleden, nou ja, twee weken geleden nog, draaiden wij dat dossier nog op papier uit en dat gaven we dan mee aan de cliënt. Maar die informatie stond dan dus niet in het dossier van de gynaecoloog. Dus alles moest nog overgetypt worden. Nogal omslachtig, al die papieren, en je kunt ook niet even snel zien wat er allemaal gebeurd is, behalve als je het helemaal gaat doorlezen. ‘s Nachts moest je het dan doormailen en dat is niet veilig, of je moet je bed uit om het haastje-repje nog even te printen en te faxen. Het digitale dossier is niet alleen praktischer, maar ook veel vollediger en daardoor veiliger”

Is dit de toekomst?

Aly: “In het kader van de integrale zorg is dit ook een stap vooruit, het schept vertrouwen onderling, neemt het schot tussen eerste en tweedelijns op dossier niveau weg. De betrokken zorgverleners zien van elkaar wat de diagnose is en welke afspraken er gemaakt zijn. Je kunt alle zorgpaden ook gewoon aangeven in het dossier, dat maakt het verhaal compleet wat betreft integrale zorg.”
Rob: “Ik denk dat de rest van Nederland nog zit te wachten op het Perinatale Webbased Dossier, dat is een soort heilige graal die alles moet gaan oplossen. Maar tot die tijd staat de ontwikkeling voor veel leveranciers stil. Wij wilden daar niet op wachten, het was ons doel om zo snel mogelijk integraal samen te werken met de tweede lijn en daarom hebben we voor dit pakket gekozen.”

Is er een toegevoegde waarde voor de cliënt?

Aly: “Zeker! Eindelijk staat de cliënt echt centraal. Haar dossier is inzichtelijk voorafgaand aan het consult of de overdracht. Als je met je papieren dossier op consult komt dan moet de gynaecoloog dat nog even snel doorbladeren en zorgen dat hij of zij het juiste eruit pikt in een zeer beperkte tijd. Dankzij het digitale dossier kan het dossier van tevoren doorgenomen worden. Als cliënt is het fijn dat de zorgverlener op de hoogte is van je hele verhaal. Dat ze kunnen zeggen ‘ik weet waar jij voor komt’ in plaats van ‘waar kom je eigenlijk voor?’ Daarnaast geeft het veiligere zorg, er wordt geen informatie gemist doordat het niet gedeeld is. Het is een fantastische ontwikkeling om zo samen te kunnen werken.”

Meer weten over InterAct voor jouw regio?

Vraag hieronder de brochure aan met alle informatie:

Brochure aanvragen:






Of neem contact op met Glenn Bruins, telefonisch via 06 – 38 770 545 of per e-mail