Uitwisseling dossiers van groot belang tijdens covid-19

Het coronavirus verspreidt zich in een snel tempo, daarbij is de kans aanwezig dat de bezetting binnen praktijken door covid-19 beïnvloedt gaat worden. Om ervoor te zorgen dat cliënten hier zo min mogelijk van zullen merken en kwalitatieve zorg nog steeds geboden kan worden, de diverse organisaties bezig met een noodplan. Dit plan houdt in dat cliënten kunnen worden overgedragen aan een andere praktijk, indien een groot deel van een praktijk wegvalt. Om dit soepel te laten verlopen, is één ding van groot belang: de uitwisseling van dossiers.

Uitwisseling cliëntdossiers

Om de zorg van cliënten over te dragen aan een andere praktijk, is het belangrijk dat zij toegang hebben tot de cliëntdossiers. Uiteraard alles nog steeds onder consent van de cliënt en alleen te benaderen door de zorgverlener of zorgorganisatie met een behandelrelatie. Goede voorbereiding is het halve werk, daarom is het belangrijk dat de uitwisseling van cliëntdossiers op dit moment in gang wordt gezet door middel van een stappenplan. Hierdoor zijn dossiers direct toegankelijk op het moment dat het nodig is.

Stappenplan

Maak als praktijk een lijst van alle collega’s/organisaties waar je mee samenwerkt en volg het stappenplan. Dan zijn al jullie dossiers direct deelbaar op het moment dat het echt nodig is!

  1. Maak een lijst met alle organisaties waarmee je een dossier wilt kunnen delen
  2. Neem contact op jullie collega’s/organisaties en stuur een e-mail met deze link naar de handleiding voor het aanmaken van een account. Zet info@perinatologie.nl in de cc en dan verzorgen wij vervolgens de rest.
  3. Gebruikers kunnen gratis een account aanmaken en er kan gratis gebruik worden gemaakt van perinatologie.nl door de zorgorganisaties en zorgverleners.

perinatologie.nl

Alle Onatal gebruikers kunnen al sinds jaar en dag via perinatologie.nl hun dossiers delen. Video uitleg delen vanuit Onatal. Op een veilige manier en onder consent van de cliënt kan via de viewer de rodebandkaart worden gedownload, het gehele dossier en het integrale dossier worden bekeken.

Softwareleverancier onafhankelijk

Naast het delen vanuit Onatal is het mogelijk om uit alle softwarepakketten de rodebandkaarten of andere documenten te uploaden in de eigen perinatologie.nl omgeving van de regio. Dit gebeurt ook weer onder consent van de zwangeren en zijn vervolgens ook direct inzichtelijk voor de zwangere zelf. Zij houdt de regie en kan zien met wie, wat is gedeeld inclusief audittrail en logging van alle acties.

Gratis oplossing

Wij willen graag onze klanten en alle andere zorgverleners en zorginstellingen ondersteunen die nu keihard aan het werk zijn. Start dus vandaag met het uitnodigen van je collega’s/zorginstellingen waar je mee samenwerkt zodat jullie direct op een veilige wijze, onder consent van de zwangere real-time gegevens kunnen delen. Het enige wat die collega’s/zorginstellingen hoeven te doen is een gratis account aan te maken via perinatologie.nl.

Voor zorginstellingen, zoals ziekenhuizen, huisartsenpraktijken, maar ook eventueel tijdelijke locaties maken wij gratis een perinatologie.nl organisatie aan. Vervolgens kunnen via deze organisatie zelf de aangemelde zorgverleners worden toegevoegd met de bijbehorende rechten.

Veilig?

  • MicroWare Automatisering B.V. is NEN7510-1:2017 gecertificeerd. De servers staan in Amsterdam bij een Nederlands NEN7510 en ISO27001 gecertificeerd datacenter.
  • Alle verbindingen zijn versleuteld en alle delingen worden onder consent van de cliënt gedaan.
  • Bij alle gebruikers worden het e-mailadres en het mobiele telefoonnummer geverifieerd bij aanmelding.
  • Alle gebruikers loggen in met 2 factor authenticatie.
  • Alles locatie- en apparaatonafhankelijk, dus vanaf elke locatie veilige toegang met je smartphone, tablet of computer.
  • Zorgverleners en zorginstellingen hebben alleen inzicht in de dossiers die met hen zijn gedeeld.
  • Audit-trail en logging zijn geregeld. Elke actie van een gebruiker binnen perinatologie.nl wordt gelogd. Wat iemand heeft geopend, bekeken, gedownload etc. met datum en tijd.
  • Op het moment van opvragen komen de gegevens live uit de bron en ben je ook verzekerd van de laatste stand van zaken.
  • Alle gegevens blijven bij de bron en worden NIET op een centrale plek ergens opgeslagen. Dit komt de veiligheid natuurlijk ontzettend ten goede.

In het geval van een centraal bevalcentra

In het uiterste geval kan er op een centrale plek een noodlocatie voor bevallingen worden ingericht zoals in Uden. Als Onatal zijnde hebben wij besloten dat wanneer dit gebeurt wij kosteloos Onatal installatie(s) ter beschikking stellen voor deze locatie(s). Deze zijn direct beschikbaar, zodat er op die locatie ook gegevens kunnen worden toegevoegd aan het dossier van de cliënt. Zo blijft ook de audit-trail en alle logging van de gebruikers transparant en inzichtelijk en ontstaat er een compleet dossier voor de zwangere en alle betrokken zorgverleners.

Zodra de situatie weer genormaliseerd is kunnen de gegevens van die noodlocatie(s) in archief worden terugzetten bij de praktijken waar de cliënten vandaan komen. Dit kunnen ook andere softwareleveranciers zijn. De installaties en data van de noodlocaties zullen gewoon bewaard blijven volgens de bestaande wet- en regelgeving.

Dus nogmaals om je direct voor te bereiden:

  1. Maak een lijst met alle organisaties waarmee je een dossier wilt kunnen delen
  2. Neem contact op jullie collega’s/organisaties en stuur een e-mail met deze link naar de handleiding voor het aanmaken van een account. Zet info@perinatologie.nl in de cc en dan verzorgen wij vervolgens de rest.

Wanneer er vragen en/of opmerkingen zijn kun je ons te allen tijde bereiken op info@perinatologie.nl.

Met vriendelijke groet,

Team Onatal